IVAGO - Callcenter

Veelgestelde vragen

Mijn IVAGO

Wat kan ik allemaal doen op Mijn IVAGO?

Met het elektronische loket van IVAGO heb je 24 uur op 24 toegang tot je persoonlijk klantendossier.

  • Je kan al je persoonlijke gegevens bekijken (bv. saldo voor je containers, gratis aanbiedingen voor het recyclagepark …),
  • Je kan je verbruik vergelijken met andere Gentenaren of Destelbergenaren.
  • Een aanrekening eenvoudig online betalen of downloaden. 
  • Heb je je aanrekening voortaan liever digitaal, dan kan je dit zelf aanduiden in het e-loket en het juiste e-mailadres doorgeven. 
  • Wil je een andere container, een grofvuil boeken of een IVAGO-kaart aanvragen? Ook dat kan doe je makkelijk via Mijn IVAGO. 
     

Hoe en waarom activeer ik Mijn IVAGO?

Wil je weten hoe je 'Mijn IVAGO' gebruikt? We leggen je het graag nog even stap voor stap uit! Klik hier om het instructiefilmpje te bekijken.

Hoe kan ik me aanmelden op Mijn IVAGO?

Je aanmelden is eenvoudig.

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
  2. Geef je e-mailadres in en bepaal je wachtwoord.
  3. De eerste keer vragen we je ook je eID in te lezen zodat we je klantendossier kunnen ophalen. 

Heb je geen eID-reader? Dan kan je ook met itsme of token aan de slag. 

Ik ben aangemeld op Mijn IVAGO, maar ik krijg steeds de boodschap 'Geen klantgegevens'.

Verifieer in de bovenste grijze balk of particulier in het vet staat. In diezelfde balk vind je ook het veld ‘Kies mijn adres’. Klik hierop en selecteer jouw adres. Je wordt direct doorverwezen het dashboard met jouw gegevens. 

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'We vinden geen account met dit e-mailadres'.

Er bestaat nog geen account met je e-mailadres. Je kan gewoon een nieuwe account aanmaken. 

Onderstaande stappen helpen je hierbij:
1.    Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
2.    Vul in de velden je e-mailadres en wachtwoord in. Vink de Gebruikersvoorwaarden aan en klik op de knop ‘Inschrijven’.
3.    Er verschijnt een bevestiging dat de registratie gelukt is. 
4.    We vragen eenmalig om je te identificeren. Dit kan door je eID, itsme of je token te gebruiken. Op basis van je persoonsgegevens halen we je klantgegevens op. 

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'De combinatie van het e-mailadres en wachtwoord is niet correct'.

Er bestaat al een account met jouw e-mailadres. Waarschijnlijk geef je een fout wachtwoord in. Hou ook rekening met hoofdletters.

 Je kan een nieuw wachtwoord instellen door onderstaande stappen uit te voeren. 

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op "Wachtwoord vergeten?".
  2. Vul in de velden je e-mailadres in en klik op de knop ‘Indienen’.
  3. Je ontvangt een e-mail in je mailbox met instructies. Controleer zeker ook je folder met spam of ongewenste mails. Open de e-mail en klik op de link in de e-mail. 
  4. De website opent opnieuw. Geef je nieuw wachtwoord in beide velden in en klik op ‘Opslaan en aanmelden als’. 
  5. Je bent nu aangemeld op Mijn IVAGO. 
  6. Verschijnt de melding ‘Er zijn geen klantgegevens gevonden, klik dan bovenaan op ‘Kies een adres’ en selecteer je adres. 

Welke formulieren kan ik invullen op Mijn IVAGO?

Wil je snel een antwoord op je aanvraag, vul dan het juiste formulier in op Mijn IVAGO

Je kan kiezen uit onderstaande formulieren:

  • Grofvuil op aanvraag
  • Sticker geen reclamedrukwerk
  • IVAGO-kaart
  • Label aan container
  • Container aanvragen of activeren
  • Container omruilen
  • Comfortdienst
  • Ruimdienst
  • Bouwafvalzak
  • Verhuizen

Waar kan ik mijn saldo raadplegen?

Je kan je saldo, ledigingen en betalingen op de voet volgen via Mijn IVAGO. Meld je aan en klik in het menu op Mijn verbruik. 

Waar kan ik zien of ik mijn aanrekening betaald heb?

Je kan je betalingen, saldo, ledigingen op de voet volgen via Mijn IVAGO.

Waar kan ik dit exact vinden?

  1. Meld je aan op Mijn IVAGO.
  2. Ga naar Mijn verbruik. 
  3. Kies voor het tabblad 'Documenten'. 
  4. Er verschijnt een overzicht met al je aanrekeningen en de betaalstatus. 

Is je aanrekening nog niet betaald? Geen probleem! Je kan ze direct online betalen. 

Hoe betaal ik mijn aanrekening online ?

Je kan je aanrekening makkelijk online betalen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Meld je aan op 'Mijn IVAGO'. 
  2. Ga naar 'Mijn verbruik'. 
  3. Kies voor het tabblad 'Documenten'. 
  4. Er verschijnt een overzicht met al je aanrekeningen en de betaalstatus. 
  5. Klik op 'Betaal nu'.
  6. De aanrekening opent. Boven de aanrekening verschijnen de betaalmogelijkheden (Bancontact, Maestro, KBC of CBC). Kies de gewenste betaalmogelijkheid. 
  7. Een veilige betaallink verschijnt. Volg de instructies op het scherm om de betaling te voltooien.
  8. Nadat de betaling voltooid, laad je het overzicht 'Documenten' best opnieuw in. Dit kan door in je browser op refresh te klikken. De status van je aanrekening staat nu op betaald.

Facturen van het recyclagepark kan je momenteel nog niet online betalen. We werken er aan om dit ook mogelijk te maken, maar nog even geduld. 

Kan ik ook de gegevens van mijn ouders raadplegen? 

Ja, dat kan. Je kan hun adres ook koppelen aan je gebruiker door eenmalig hun eID in te lezen. 

Als je al een gebruiker (e-mailadres en wachtwoord) hebt op ons e-loket, meld je dan aan en klik in het menu op Gegevens. Helemaal onderaan deze pagina vind je een knop om je eID uit te lezen. 

Ik voegde in mijn IVAGO ook het klantendossier van mijn ouders toe, maar wil dit nu verwijderen. Is dit mogelijk?

Je kan een klantendossier zonder probleem opnieuw verwijderen uit je Mijn IVAGO. Hierdoor zijn de gegevens voor deze klant niet langer zichtbaar voor jou. Je 

Volg hiervoor onderstaande stappen.

  1. Meld je aan op Mijn IVAGO.
  2. Kies in de dropdown in de bovenste grijze balk het adres dat je wil verwijderen. 
  3. Ga naar Gegevens. 
  4. Op het scherm verschijnt nu de naam, adres en klantnummer dat je wil verwijderen. Rechts zie je de link 'Klant ontkoppelen'. Klik op deze link. 
  5. We vragen om nog eens te bevestigen. Doe dit door op de knop 'Bevestig' te klikken. 
  6. Het adres is verwijderd uit je Mijn IVAGO.

Diensten op aanvraag

Komt IVAGO ook tuinafval ophalen?

Ja, we halen op aanvraag groenafval op bij je thuis. Een afspraak maken kan enkel telefonisch op het nummer 09 240 81 11.

Bekijk meer informatie en de tarieven

Kan ik mijn aalput laten ledigen door IVAGO?

Ja, In onze opdracht verzorgt een private firma de ruiming van je aalput met een inhoud van maximaal 3.000 liter. Je maakt hiervoor online een afspraak

Bekijk meer informatie en de tarieven. 

Wat doe ik met grof huisvuil?

Onze ploegen zamelen grof huisvuil enkel in op aanvraag. Je maakt hiervoor een afspraak via Mijn IVAGO

De exacte datum van de ophaling kan je zelf kiezen uit een hele reeks mogelijke data. Je vindt deze data op de ophaalkalender. Past geen enkele van deze data, dan kan je kiezen voor een comfortdienst

Bekijk meer informatie en de tarieven

Komt IVAGO ook bouwafval ophalen?

Je kan steenpuin ook bij je thuis laten ophalen. We verkopen hiervoor speciale bouwafvalzakken

Om de zakken te laten ophalen maak je een afspraak via Mijn IVAGO.

Bekijk meer informatie en de tarieven

 

Verhuizen

Ik ga verhuizen binnen het werkgebied van IVAGO. Wat moet ik doen?

Geef je verhuis door via dit formulier.

BELANGRIJK

  • Je recyclageparkkaart is aan je adres verbonden.
    Om te vermijden dat jouw kaart niet meer bruikbaar is, geef je je adreswijziging zeker door.
    Je behoudt het saldo van gratis aanbiedingen. 
  • Ook containers (restafval en gft) zijn aan een adres verbonden.
    Je neemt ze dus ook niet mee als je verhuist.
    • Je rekening wordt afgesloten en het restant teruggestort.
    • Je krijgt een nieuwe betalingsuitnodiging voor je nieuwe woning.

 

Ik ga verhuizen buiten het werkgebied van IVAGO. Wat moet ik doen?

Geef je verhuis door via dit formulier.

  • Lever je recyclageparkkaart in bij IVAGO.
    Indien de kaart niet beschadigd is, storten we de waarborg van 7,50 euro terug op je rekening.
  • Breng je IVAGO-kaart binnen het jaar na je verhuis terug naar IVAGO, anders vervalt de waarborg.

BELANGRIJK

  • Als je met containers werkt, dien je ook te melden dat je verhuist.
    Zo vermijd je dat je betaalt voor het afval van de volgende bewoner.
  • De containers horen bij een adres. Je neemt ze dus ook niet mee als je verhuist.

Ik verhuis van een woning mét containers naar een woning zonder containers. Wat moet ik doen?

Je rekening op het oude adres wordt afgesloten en het restant wordt teruggestort.

BELANGRIJK

  • Containers van restafval en gft zijn verbonden aan het adres, ze moeten dus blijven staan.
  • De nieuwe bewoners dienen contact op te nemen met IVAGO om de containers te activeren.
     

Geef je verhuis door via dit formulier.

Ik verhuis van een woning mét containers naar een woning mét containers. Wat moet ik doen?

Geef je verhuis door via dit formulier.

  • Je rekening wordt afgesloten en het restant teruggestort.
  • We activeren de containers op je nieuwe adres.
  • Je ontvangt een nieuwe betaaluitnodiging voor je nieuwe woning.

Ik verhuis van een woning zonder containers naar een woning mét containers. Wat moet ik doen?

Geef je verhuis door via dit formulier.

We activeren de containers op je nieuwe adres en sturen je een betaaluitnodiging op voor de lediging van jouw containers.

Ik verhuis naar een appartement met sorteerpunt. Wat moet ik doen?

Je heb een IVAGO-kaart nodig om de ondergrondse sorteercontainers te kunnen gebruiken. Indien je nog geen kaart hebt, dan kan je die hier aanvragen. We sturen een kaart op en bezorgen je de nodige informatie.

Indien je al een toegangskaart voor het recyclagepark in je bezit hebt, zullen we deze kaart activeren voor het sorteerpunt. Laat het ons weten. Je zal een betaaluitnodiging ontvangen om een bedrag op de kaart te zetten.

Geef je verhuis door via dit formulier.

Recyclagepark

Hoe vraag ik een IVAGO-kaart aan?

Dat is simpel. Meld je aan op Mijn IVAGO en vraag je kaart aan via  het formulier IVAGO-kaart

Meer informatie over de kaart en de waarborg vind je hier. 

Kan ik met de toegangskaart op alle IVAGO-recyclageparken terecht?

Als bewoner kan met je IVAGO-kaart terecht op al onze IVAGO-recyclageparken.

Als bedrijf of als niet-bewoner kan je enkel terecht op de parken die uitgerust zijn met weegbruggen

Hoe nauwkeurig is de weegbrug?

Onze weegbruggen zijn officieel geijkt en zijn tot op 10 kg nauwkeurig. We ronden steeds af naar het hogere of lagere tiental.

Mijn gratis aanbiedingen zijn opgebruikt. Kan ik nog terecht op de recyclageparken?

Als je gratis aanbiedingen op zijn, dan kan je enkel terecht op de recyclageparken met weegbrug.
Je betaalt het afval dat je wil achterlaten volgens het aangeleverde gewicht.

Ik heb al 11 gratis aanbiedingen op het recyclagepark gebruikt. Kan ik nog gratis binnen met een auto met aanhangwagen?

Als je al 11 beurten hebt gebruikt, dan kan je niet meer gratis binnen met een auto en aanhangwagen.

Je hebt immers nog maar één gratis aanbieding over. Dat is onvoldoende indien je wagen én aanhangwagen langer zijn dan 6,5 m.

BELANGRIJK

  • Je kan terecht op één van de parken met weegbrug.
  • Je gratis aanbieding ben je niet kwijt. Je kan ze gebruiken bij een volgend bezoek met de auto.

Ik ben mijn IVAGO-kaart kwijt. Kan ik een nieuwe ontvangen?

Ben je je IVAGO-kaart verloren, dan kan je een nieuwe kaart aanvragen. Je betaalt hiervoor wel opnieuw een waarborg van 7,50 euro en een administratiekost van 5 euro. Je kan een nieuwe IVAGO-kaart aanvragen via dit formulier.

We zetten je gegevens over op deze nieuwe kaart. Zo ben je geen gratis aanbiedingen kwijt.

BELANGRIJK

  • Bij diefstal worden geen kosten aangerekend.
    ⚠️ Je dient wel een bewijs van de politie voor te leggen.

Mag ik meerdere keren per dag naar het recyclagepark?

Je mag meerdere keren per dag naar een van onze recyclageparken komen. 
⚠️ Bij elk bezoek worden een à twee aanbiedingen, afhankelijk van de grootte van je wagen, van je saldo afgetrokken.

Kan ik zonder toegangskaart terecht op de recyclageparken?

Neen, je hebt een toegangskaart nodig om de recyclageparken te kunnen betreden. De IVAGO-kaart is gratis voor inwoners van Gent en Destelbergen, maar je betaalt wel een waarborg. 

Meer informatie over de kaart of een kaart aanvragen. 

Volgens de technische fiche van mijn voertuig is mijn wagen >1,85 meter hoog. Toch werden er mij twee aanbiedingen aangerekend.

Let er bij het stapelen van je afval, in een aanhangwagentje of boven je wagen, dat de hoogte beperkt blijft tot 1,90 m! Anders kan je wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan! Zo kan het elektronisch oog op de parken met weegbrug je voertuig beschouwen als ‘hoger dan 1,90 m’.

Ik heb een huis gekocht in Gent maar ik woon er nog niet. Kan ik al terecht op de recyclageparken?

Ben je aan het verbouwen of verhuizen als niet-inwoner van Gent of Destelbergen dan kan je op een IVAGO-park met weegbrug terecht met de niet-bewonerskaart.

BELANGRIJK 

  • Je beschikt niet over gratis aanbiedingen, maar betaalt volgens de afvalsoort en het aangeleverde gewicht op basis van het tarief voor niet-bewoners.
  • Je kan enkel afval aanbieden in een van onze parken met weegbrug. 

Containers

Mag ik zakjes gebruiken om restafval in de container aan te bieden?

Natuurlijk. Dat kies je volledig zelf. Om de container proper te houden en geurhinder te vermijden, raden we je aan om je afval in zakjes aan te bieden. Gebruik geen geldige IVAGO-zakken, want dan betaal je dubbel.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een container van 40 liter?

We willen draagcontainers zoveel mogelijk vermijden. Het is voor onze medewerkers die dagelijks vele honderden containers moeten leegmaken zeer belastend. We willen dat onze medewerkers hun job fysiek kunnen blijven uitoefenen. 

Je komt in aanmerking voor een draagcontainer als je geen garage, voortuin, achtertuin of terras hebt en/of in een woning met trappen of op verdieping woont. 

Ik wil alleen een container voor restafval en niet voor gft. Wat moet ik doen?

Wist je dat gft sorteren veel voordeliger is dan alles met restafval mee te geven? Het verschil in prijs is méér dan de helft!

Bovendien is het in de Container-zone ook niet toegestaan om groente-, fruit- en tuinafval mee te geven met het restafval. Sorteren is dus verplicht. De containers behoren tot het huis. Indien je ooit verhuist, moeten de nieuwe bewoners van beide containers gebruik kunnen maken.

Hoe hou ik mijn container netjes?

Propere containers. Dat is fijner voor jezelf, je buren en onze medewerkers. Maak je grijze container af en toe eens proper. Je mag hiervoor gerust een schoonmaakproduct gebruiken. De groene container spoel je best met gewoon water. Gebruik hiervoor géén detergent, want dat verstoort het composteerproces. Laat je gft-bak ook regelmatig leegmaken zodat het afval niet in je container begint te composteren of gisten.

Mijn container is beschadigd. Wat doe ik?

Vul het formulier omruilen container in. We herstellen de container of bezorgen je een nieuw exemplaar. Als de beschadiging het gevolg is van normale slijtage, doen we dit volledig gratis. Als de container door je eigen toedoen stukging vragen we een vergoeding

Mijn container is verloren of in de pers gevallen. Wat doe ik?

Kreeg je bericht van de chauffeur dat je container in de pers gevallen is? Vul het formulier omruilen container in. We spreken een datum met je af en bezorgen je een nieuw exemplaar. Je hoeft hiervoor niet thuis te blijven. We zetten de container af voor de deur.

Kan je je container niet meer terugvinden? Vraag eens bij de buren of ze misschien per ongeluk jouw container hebben weggezet.

TIP: markeer je containers met een sticker of stift om verwarring te vermijden.

Waar kan ik mijn ledigingen en saldo raadplegen?

Je kan de ledigingen van je containers en je saldo op de voet volgen in Mijn IVAGO. Meld je aan en klik in het menu op Mijn verbruik. 

 

Containers omruilen

Wanneer moet ik betalen voor een omruiling van mijn container?

De eerste omruiling van een container naar een groter of kleiner volume binnen het jaar na levering is gratis. Vanaf een tweede omruiling of een omruiling na het eerste jaar na levering wordt steeds een vast bedrag aangerekend. Meer info en tarieven vind je hier.

 

Waarom moet ik betalen voor een omruiling?

Je betaalt voor een omruiling van je container omdat wij hiervoor een transport moeten uitvoeren. Je kan dit ook terugvinden in het retributiereglement van Gent.

Met deze maatregel moedigen we iedereen aan om bewust na te denken over de containers die ze kiezen. Bovendien vermijden we onnodige transporten, een economisch en ecologisch voordeel.

Moet ik ook betalen voor een omruiling naar een kleiner formaat?

Ja, de omruilkost geldt ook voor omruiling naar een kleiner formaat. We juichen toe dat je in dit geval minder afval produceert, maar ook voor deze omruiling moeten we een extra transport uitvoeren. Meer info en de tarieven vind je hier.

Door om te ruilen naar een kleiner formaat betaal je uiteraard wel minder per lediging. Op termijn zal dit voor jou dus zeker voordeliger uitkomen!

Mijn container is niet omgeruild op de geplande dag, maar toch is er een bedrag van mijn saldo afgegaan.

Voor een omruiling moet de container vanaf 7 uur 's ochtends op de stoep staan. Als onze medewerker is langs geweest en hij vond geen container, rekenen we zijn verplaatsing wel aan en betaal je dus een transportkost.

Ik wil een grotere/kleinere container met slot. Hoeveel moet ik betalen?

Voor een slot betaal je ook een vastgelegd bedrag. Dit komt bovenop de omruilkost. Meer info en de tarieven vind je in het retributiereglement van Gent of Destelbergen.

Ik wil graag een grotere container om medische redenen (incontinentie). Moet ik de omruilkost betalen?

Als je een grotere container aanvraagt omwille van incontinentie wordt er geen omruilkost aangerekend. 

Stuur je aanvraag voor een grotere container naar info@ivago.be en vermeld hierbij dat je dit doet om medische redenen. Onze medewerkers zullen je de nodige formulieren bezorgen waaronder een verklaring op eer en een tegemoetkomingsformulier dat je door je arts laat ondertekenen.

Als je deze formulieren ingevuld terugbezorgd hebt, contacteren ze je voor de omruiling van de container.

 

In Destelbergen moest ik niet betalen voor een omruiling en in Gent wel?

Deze regeling geldt inderdaad enkel voor Gent. Het retributiereglement wordt vastgelegd door de gemeenteraad van een stad of gemeente. In Destelbergen geldt dus een ander retributiereglement dan in Gent. Ook de tarieven voor een lediging van de container zijn bijvoorbeeld anders in Destelbergen. Meer info vind je terug in het retributiereglement van Gent of Destelbergen.

Ik heb een nieuwe container nodig want hij is kapot/verloren/in de pers gevallen. Betaal ik een omruilkost?

Als je hetzelfde formaat containers wil, betaal je geen omruilkost.

Als je een ander formaat wenst, gelden de omruilregels wel. Dit wil zeggen dat je betaalt als je eerder al een omruiling hebt gehad of als er sinds de activatie van de containers al een jaar verstreek.

Hoe betaal ik de omruilkost?

De omruilkost wordt afgehouden van het saldo op je IVAGO-rekening of van je sociale tegemoetkoming. Dit gebeurt de dag na de omruiling. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Deze omruilkost en het resterende bedrag kan je ook bekijken op 'Mijn IVAGO'

Als je saldo door deze betaling het drempelbedrag bereikt, ontvang je automatisch een nieuwe aanrekening.

Kan ik de container niet zelf omruilen aan het onthaal van IVAGO en zo de kost vermijden?

Je kan met de container(s) niet zelf langskomen aan ons onthaal. Organisatorisch is het voor ons niet mogelijk om jouw containers op deze manier om te ruilen. Voor een omruiling komt een van onze medewerkers ter plaatse zodat hij meteen ook de chip met alle data kan overzetten. 

Ophaling

Mijn container is niet leeggemaakt en er hangt een "label" aan. Wat is er aan de hand?

Onze medewerkers hangen een label aan je container wanneer deze niet geledigd kon worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

 

Hoe vaak worden de containers geledigd?

We komen elke week langs, maar wisselen af tussen de containers. De ene week komen we je restafval ophalen, de andere week nemen we je gft mee. De juiste data vind je op de ophaalkalender. Geef je adres in en de juiste ophaaldata komen automatisch tevoorschijn. 

Wat als mijn afval niet opgehaald is? Er hangt geen sticker of label aan mijn zak of container.

Plaats je afval de volgende dag opnieuw buiten en contacteer ons. De dag nadien proberen we de problemen van de vorige dag op te lossen. Opgelet: als je afval niet opgehaald werd op dinsdag, plaats je afval dan pas terug buiten op donderdag. Op woensdag wordt geen afval opgehaald. 

Met selectieve afvalsoorten (papier/karton en glas) kan je ook terecht op het recyclagepark. 

De computer weigert de lediging van mijn afvalcontainer. Kent de milieuwerker de oorzaak van deze foutmelding?

Neen. Het kan zowel gaan om een defect aan de elektronische gegevensdrager als om onvoldoende krediet op je rekening. De milieuwerker kan dit echter niet opmaken uit de boodschap die op de display van de boordcomputer verschijnt. Indien dit gebeurt, laten we een kaartje van niet-lediging achter aan je container.

Om het probleem van de niet-lediging op te lossen, vragen we je om ons te contacteren.

Wanneer ontvang ik de papieren ophaalkalender?

Elke inwoner van Gent en Destelbergen ontvangt eenmaal per jaar de ophaalkalender. In Destelbergen is dit in december. In Gent gebeurt dit in februari. 

Ben je pas verhuisd? Vraag dan je papieren ophaalkalender aan via het contactformulier. Je kan natuurlijk ook voor een milieuvriendelijke oplossing kiezen en de kalender online raadplegen of de Recyle-app downloaden. 

 

Hoe vraag ik een papieren ophaalkalender aan?

Je kan een papieren ophaalkalender aanvragen via het contactformulier.

Wist je dat we ook een meer milieuvriendelijke oplossingen bieden? Overweeg om je ophaalkalender online te raadplegen of download de Recyle-app. 

Mijn container is niet opgehaald. Waar kan ik dit melden?

We nemen graag snel actie bij een niet-ophaling. Neem daarom telefonisch contact op met ons op 09 240 81 11.

Maar controleer eerst:

  • je ophaalkalender voor de juiste ophaaldag. Dat kan op de online ophaalkalender
  • Onze ploegen halen afval op tussen 7 en 17 uur. Plaats je afval dus steeds voor 7 uur buiten. Het exacte uur van ophaling kan verschillen van week tot week. 

Mag ik extra zakken naast mijn container zetten als ik een feestje geef of als ik eenmalig extra veel afval heb?

Neen, een of meerdere zakken naast je container plaatsen, is niet toegestaan!

In Gent kan je gebruikmaken van onze comfortdienst. We komen dan het extra afval op aanvraag bij je thuis ophalen. Lees hier hoe dit in zijn werk gaat en hoe je een aanvraag indient.

In Heusden en Destelbergen kan je zakken met stickers aankopen op de gemeente. Meer info en de tarieven vind je hier.

Moet het deksel van mijn container volledig toe zijn?

Ja. Als het deksel open staat, geef je niet alleen een groter volume afval mee dan waarvoor je een retributie betaalt, het zorgt ook voor technische problemen bij het laden van de containers.

Betaling

Kan ik een domiciliëring aanvragen voor mijn aanrekening?

Zeker. Contacteer ons en we sturen je een domiciliëringsformulier op.

Ik ontving een aanrekening terwijl mijn voorschot nog niet helemaal is opgebruikt. Ben ik dit kwijt?

Neen, natuurlijk niet. We sturen een nieuwe aanrekening wanneer je saldo een drempelbedrag heeft bereikt. In afwachting van je betaling gaat de ophaling gewoon verder. Telkens wanneer we je container leegmaken of je het sorteerpunt gebruikt, gaat een overeenstemmend bedrag van je resterend saldo. Let op! Zorg ervoor dat je rekening aangevuld is voor de vervaldag. Zo voorkom je dat je container blijft staan of dat je geen toegang krijgt tot je sorteerpunt.

Kan ik mijn aanrekening ook per mail ontvangen?

Je kan op Mijn IVAGO aanduiden of je de aanrekening per post of per e-mail wil ontvangen en naar welk e-mailadres we dit mogen sturen. 

Pmd

Wat is er veranderd aan de sorteerregels voor pmd?

Naast plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen alle andere huishoudelijk plastic verpakkingen sinds 1 januari 2020 ook in de blauwe pmd-zak. Dankzij de technologische evolutie is het nu mogelijk om nog meer plastic verpakkingen te recycleren. Zo belandt er minder plastic bij het restafval en in de verbrandingsoven.

Door gebruikte verpakkingen te recycleren, kunnen we ze opnieuw inzetten als grondstof, wat dan weer beter is voor het milieu. Bovendien is de inzameling van pmd goedkoper dan die van restafval dus hoe meer je sorteert, hoe voordeliger!

Bekijk de sorteerregels van pmd. 

Mag ik mijn oude pmd-zak blijven gebruiken?

Ja. De oude zakken blijven onbeperkt geldig, je kan er nu alleen méér plastic verpakkingen in aanbieden.

Is de nieuwe blauwe zak duurder?

Neen. Je mag je oude zakken verder gebruiken. De prijs blijft ongewijzigd in 2020.

Kan ik nog steeds met mijn pmd terecht op het recyclagepark?

Neen. Het is niet meer mogelijk om pmd binnen te brengen in het recyclagepark!

Moet ik alle verpakkingen uitspoelen voor ze in de blauwe zak mogen?

Neen, maar het mag wel. De verpakkingen moeten leeg zijn en om geurtjes te vermijden, kan het helpen om ze snel even uit te spoelen of zo goed mogelijk leeg te schrapen. 

Wat met chipszakjes, aluminiumfolie en piepschuim?

Chipszakjes mogen in de pmd-zak.

Aluminiumfolie hoort bij restafval. Andere soorten aluminium worden verwerkt op hoge temperaturen. Doordat aluminiumfolie zo dun is zal het verbranden in plaats van te smelten en kan het dus niet worden gerecycleerd.

Piepschuim (zoals de bescherming van een breekbaar object, bv. een televisietoestel) mag niet in de pmd-zak als het samengesteld is uit kleine "bolletjes".  Hiermee kan je terecht op het recyclagepark. Schaaltjes van maaltijden en charcuterie die gemaakt zijn van geëxpandeerd polystyreen mogen wel in de pmd-zak: als je ze breekt komen er geen losse bolletjes vanaf.

Twijfel je nog? Neem een kijkje in onze afvalgids voor pmd!

Gft

Waarom mogen er sinds 2019 wel dierlijk keukenafval en etensresten in het gft?

Omwille van voedselveiligheid mocht er tot 2019 geen dierlijk afval in de gft-bak. Men vreesde immers dat giftige stoffen of ziektekiemen terug in de voedselketen konden terechtkomen. Uit onderzoek blijkt dat er met de huidige verwerkingstechnieken geen risico’s verbonden zijn aan de inzameling en verwerking van gft-afval.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mogen theezakjes en koffiepads nog steeds bij gft?

Theezakjes of koffiepads bevatten vaak kunststoffen. Om de verspreiding van plastics in het milieu verder te beperken, horen theezakjes en koffiepads sinds 2019 niet meer bij het gft-afval. Papieren koffiefilters, koffiegruis, losse thee … zijn natuurlijk welkom in je gft-bak.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mag ik saus, olie en soep ook in de gft-container gieten?

Een restant spaghettisaus, een kom soep of olie horen niet in de gft-container. Ook beenderen, slachtafval, schelpen van mosselen en oesters of stof uit de stofzuiger mogen niet in de container. 

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Hoe kan ik mijn gft-container proper houden?

Spoel je container regelmatig uit, zodat er geen resten in achterblijven. Gebruik geen chloor of bleekwater om je container te kuisen aangezien deze het composteerproces verstoren. Je kan wel soda of zeep gebruiken.

Kan ik mijn gft-container omruilen naar een groter formaat?

Dat kan zeker. Je betaalt hiervoor wel een omruilkost. Als je op dezelfde dag je restafvalcontainer laat omruilen hoef je dit bedrag maar éénmaal te betalen.

Hoe vermijd ik fruitvliegjes in mijn gft-container?

Fruitvliegjes kan je vermijden door je gft te verzamelen in bio-composteerbare zakjes. Het helpt ook wanneer je het gft-afval telkens met een vel krantenpapier afdekt.

Composteren

Kan ik als inwoner van Gent een compostvat of -bak kopen bij IVAGO?

Ja, de compostbakken en -vaten kan je kopen aan ons onthaal. Reserveren is niet nodig. We hebben er genoeg in voorraad. 

Raadpleeg de afmetingen en kostprijs van een compostbak of -vat. 

Zijn de sorteerregels voor thuiscomposteren dezelfde als deze voor de gft-ophaling?

Neen, etensresten en keukenafval kan je niet zelf composteren. In de vergistingsinstallaties gaat men anders te werk waardoor het wel mogelijk is om etensresten te verwerken.

Kan ik als inwoner van Destelbergen een compostvat of -bak kopen bij IVAGO?

Als inwoner van Destelbergen kan je een compostbak of -vat kopen bij de dienst Leefmilieu van de gemeente Destelbergen of aan ons onthaal. Reserveren is niet nodig. We hebben er genoeg in voorraad. 

Raadpleeg de afmetingen en kostprijs van een compostbak of -vat.