Veelgestelde vragen
Ophaling
Mijn container is niet leeggemaakt en er hangt een "label" aan. Wat is er aan de hand?
Onze medewerkers hangen een label aan je container wanneer deze niet geledigd kon worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
- Je container is te zwaar waardoor onze milieuwerker deze niet op een ergonomische manier kon ledigen. Elk type container heeft een maximumgewicht. Raadpleeg dus steeds eerst de maximumgewichten.
- De computer van de ophaalwagen weigert je container te ledigen. Vaak is dit te wijten aan onvoldoende saldo op je IVAGO-rekening. Controleer in Mijn IVAGO of je nog een openstaande aanrekening hebt en betaal deze online.
- De computer kan ook weigeren doordat de chip van de container defect is. Meld je aan op Mijn IVAGO en vul het formulier 'Label aan container' in.
Bel in deze gevallen naar IVAGO op het nummer 09 240 81 11.
Hoe vaak worden de containers geledigd?
We komen elke week langs, maar wisselen af tussen de containers. De ene week komen we je restafval ophalen, de andere week nemen we je gft mee. De juiste data vind je op de ophaalkalender. Geef je adres in en de juiste ophaaldata komen automatisch tevoorschijn.
De computer weigert de lediging van mijn afvalcontainer. Kent de milieuwerker de oorzaak van deze foutmelding?
Neen. Het kan zowel gaan om een defect aan de elektronische gegevensdrager als om onvoldoende krediet op je rekening. De milieuwerker kan dit echter niet opmaken uit de boodschap die op de display van de boordcomputer verschijnt. Indien dit gebeurt, laten we een kaartje van niet-lediging achter aan je container.
Om het probleem van de niet-lediging op te lossen, vragen we je om ons te contacteren.
Hoe kan ik de ophaalkalender raadplegen?
Elke inwoner van Gent en Destelbergen ontvangt eenmaal per jaar de ophaalkalender. In Destelbergen is dit in december. In Gent gebeurt dit in februari.
Ben je pas verhuisd of ben je je papieren ophaalkalender kwijt? Vraag dan je papieren ophaalkalender aan via het contactformulier. Je kan natuurlijk ook voor een milieuvriendelijke oplossing kiezen en de kalender online raadplegen of de Recycle-app downloaden.
Mijn afval werd niet opgehaald. Waar kan ik dit melden?
Hangt er geen label aan je container, plakt er geen sticker op je zak of zit er geen kaartje tussen je glas of papier met een reden waarom er geen ophaling was, dan ondernemen we graag snel actie bij een niet-ophaling.
Stap 1 - Controleer
- ... je ophaalkalender voor de juiste ophaaldag. Dat kan op de online ophaalkalender.
- ... of je afval op het juiste moment buiten stond. Onze ploegen halen afval op tussen 7 en 17 uur. Plaats je afval dus steeds voor 7 uur buiten. Het exacte uur van ophaling kan verschillen van week tot week. Bij bedrijfsafvalklanten kunnen we al langskomen vanaf 06.30 uur.
- ... de nieuwsberichten op onze website en sociale media. Indien er grote problemen zijn dan melden we dit.
Stap 2 - Bied je afval opnieuw aan
Bij structurele problemen (pannes, wegenwerken, file ...) proberen we binnen de twee dagen opnieuw langs te komen.
- Plaats je afval de volgende dag opnieuw buiten voor 7 uur.
Opgelet: Als je afval niet opgehaald werd op dinsdag, plaats je afval dan pas terug buiten op donderdag. Op woensdag doen we geen huis-aan-huisophalingen. - Haalden we je afval niet op binnen de twee dagen, dan bied je je afval aan bij de eerste volgende ophaling.
Met selectieve afvalsoorten (papier/karton en glas) kan je ook terecht op het recyclagepark.
Stap 3 - Meld een niet-ophaling via ons formulier
Hangt er een label aan je container bel dan naar IVAGO op het nummer 09 240 81 11
Waarom wordt er in de kerst- en zomerperiode minder vaak papier en karton, en glas opgehaald?
Op de ophaalkalender zie je inderdaad dat er in de kerst- en zomerperiode geen papier en kartonophaling is, en ook geen glasophaling.
We houden ons aan de opgelegde normen van OVAM en halen, zoals moet, 12 keer per jaar papier, karton en glas op.
Door in onze planning te schuiven, slagen we erin een rustblok in te lassen in de zomer- en kerstperiode. Dit komt goed van pas, want op die momenten nemen onze afvalophalers het vaakst en liefst verlof.
Ruim mee lachgas op!
Vandaag de dag liggen lachgasflessen her en der verspreid op het openbaar domein. Hierdoor komen ze in onze afvalenergiecentrale terecht en veroorzaken ze enorme ontploffingen. Deze ontploffingen berokkenen de afvalenergiecentrale niet alleen veel schade toe die tot tienduizenden euro's oploopt, het brengt ook de veiligheid van de IVAGO medewerkers in het gedrang. Tenslotte is het gebruik van lachgas ook gevaarlijk voor de gezondheid van mensen die lachgas gebruiken.
In de zoektocht naar een oplossing voor dit probleem organiseert IVAGO dit testproject: meer informatie en voorwaarden hier.
Mag ik extra zakken naast mijn container zetten als ik een feestje geef of als ik eenmalig extra veel afval heb?
Neen, een of meerdere (IVAGO-)zakken naast je afval plaatsen, is niet toegestaan!
In Gent kan je gebruikmaken van onze comfortdienst. We komen dan het extra afval op aanvraag bij je thuis ophalen. Lees hier hoe dit in zijn werk gaat en hoe je een aanvraag indient.
In Heusden en Destelbergen kan je zakken met stickers aankopen bij de gemeente. Meer info en de tarieven vind je hier.
Moet het deksel van mijn container volledig toe zijn?
Ja. Als het deksel open staat, geef je niet alleen een groter volume afval mee dan waarvoor je een retributie betaalt, het zorgt ook voor technische problemen bij het laden van de containers.