luchtfoto

Veelgestelde vragen

Mijn IVAGO

Ik ben mijn activatiecode of klantnummer kwijt. Wat moet ik doen?

Geen probleem! Vul dit formulier in en we sturen je de nodige gegevens om te registreren op ons e-loket.

Waar kan ik de ophaalkalender voor mijn bedrijf vinden?

Elke bedrijf heeft een ophaalkalender op maat. Je kan deze raadplegen in Mijn IVAGO. Meld je aan en klik in het menu op Ophalingen
 

Ik wil graag mijn contract stopzetten. Wat moet ik doen?

Stuur een aangetekende brief naar IVAGO met de reden van stopzetting. Bij ontvangst van de brief contacteren bij jou betreft een mogelijke einddatum van het contract, alsook verdere info. 

Ik wil de vakantie voor mijn zaak doorgeven. Hoe doe ik dit?

Je kan de vakantie van je zaak doorgeven op Mijn IVAGO. Volg hier voor onderstaande stappen:

  1. Meld je aan op 'Mijn IVAGO'. Is het de eerste keer, dan heb je een klantnummer en activatiecode nodig. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  2. Eenmaal aangemeld, ga je naar Aanvragen. 
  3. Er verschijnt een overzicht met alle formulieren. Kies voor het formulier Vakantieperiode.
  4. Volg de stappen in het formulier en vul alle velden in.

Hoe meld ik me aan op 'Mijn IVAGO'?

Je wil de eerste keer aanmelden op Mijn IVAGO? We leggen je stap voor stap uit hoe je dit doet.

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
  2. Geef je e-mailadres in en bepaal je wachtwoord.
  3. De eerste keer vragen we je ook om een klantnummer en activatiecode. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  4. Vink de gebruikersvoorwaarden aan en klik op de knop 'Inschrijven'.
  5. Je bent nu aangemeld en kan je gegevens raadplegen. 

 

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'We vinden geen account met dit e-​mailadres'.

Er bestaat nog geen account met je e-mailadres. Je kan gewoon een nieuwe account aanmaken. 

Onderstaande stappen helpen je hierbij:

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
  2. Geef je e-mailadres in en bepaal je wachtwoord.
  3. De eerste keer vragen we je ook om een klantnummer en activatiecode. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  4. Vink de gebruikersvoorwaarden aan en klik op de knop 'Inschrijven'.
  5. Je bent nu aangemeld en kan je gegevens raadplegen. 

Welke formulieren kan ik invullen op 'Mijn IVAGO'?

Wil je snel een antwoord op je aanvraag, vul dan het juiste formulier in op Mijn IVAGO

Je kan kiezen uit onderstaande formulieren:

  • Vakantieperiode.
  • Afroep inplannen
  • Bestelling bedrijfsafvalzakken
  • Bestelling huisvuilzakken
  • Afspraak vertegenwoordiger
  • Aanvraag IVAGO-kaart
  • Grofvuil op afspraak 
  • Aanvraag offerte
  • Wijzigen gegevens

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'De combinatie van het e-mailadres en wachtwoord is niet correct'.

Er bestaat al een account met jouw e-mailadres. Waarschijnlijk geef je een fout wachtwoord in.
Tip: Houd rekening met hoofdletters.

 Je kan een nieuw wachtwoord instellen door onderstaande stappen uit te voeren. 

  1. Ga naar 'Mijn IVAGO' en klik op "Wachtwoord vergeten?".
  2. Vul in de velden je e-mailadres in en klik op de knop ‘Indienen’.
  3. Je ontvangt een e-mail in je mailbox met instructies.
    Controleer zeker ook je folder met spam of ongewenste mails.
  4. Open de e-mail en klik op de link in de e-mail. 
  5. De website opent opnieuw. Geef je nieuw wachtwoord in beide velden in en klik op ‘Opslaan en aanmelden als’. 
  6. Je bent nu aangemeld op 'Mijn IVAGO'. 
  7. Verschijnt de melding ‘Er zijn geen klantgegevens gevonden', klik dan bovenaan op ‘Kies een adres’ en selecteer je adres. 

Hoe gebruik ik 'Mijn IVAGO'?

Wil je weten hoe je 'Mijn IVAGO' gebruikt? We leggen je het graag nog even stap voor stap uit aan de hand van een animatiefilm! Klik hier om de instructiefilm te bekijken.

Containers

Hoe vermijd ik fruitvliegjes in mijn gft-container?

Fruitvliegjes kan je vermijden door je gft te verzamelen in bio-composteerbare zakjes. Het helpt ook wanneer je het gft-afval telkens met een vel krantenpapier afdekt.

Hoe houd ik mijn container netjes?

Propere containers. Dat is fijner voor jezelf, je buren en onze medewerkers.

  • Maak je grijze container proper met een schoonmaakproduct.
  • Je groene container spoel je best regelmatig uit met water zodat er geen resten achterblijven. 
    • Gebruik geen chloor of bleekwater om je container te poetsen, want die verstoren het composteerproces .
      Gebruik een neutrale zeep of soda.
    • Bied je gft-bak regelmatig aan, zodat het afval niet begint te composteren of gisten.
    • Maden in je gft-bak? Leg er een takje klimop of wat takjes lavendel in. Klimop is giftig voor maden, ook lavendel is hun natuurlijke vijand.

Kan ik een slot aankopen voor mijn container?

Ja. Je kan een slot aankopen voor je container van 120 liter, 240 liter, 770 liter of 1.000 liter. Zo verhinder je dat derden er ongevraagd gebruik van maken. Meer info en de tarieven over bedrijfscontainers vind je hier.

Moet ik betalen voor de herstellingskosten bij slijtage aan mijn container?

Je huurt de containers. Eventuele herstellingskosten bij slijtage voeren we gratis uit. Meer info vind je hier.

Composteren

Zijn de sorteerregels voor thuiscomposteren dezelfde als deze voor de gft-ophaling?

Neen, etensresten en keukenafval kan je niet zelf composteren. De vergistingsinstallaties gaan anders te werk waardoor het wel mogelijk is om etensresten te verwerken.

Diensten op aanvraag

Wat doe ik met grofhuisvuil?

Grofvuil kan je laten ophalen op aanvraag. De exacte ophaaldatum kies uit een reeks voorgestelde data.
Wil je toch een andere datum? Kies dan voor een comfortdienst. Voor deze speciale ophaaldienst betaalt u wel iets meer. 

Bekijk hier meer info en de tarieven voor grofvuil op aanvraag.

Facturen

Hoe betaal ik mijn factuur online ?

Je kan je factuur makkelijk online betalen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Meld je aan op 'Mijn IVAGO'. 
  2. Ga naar 'Mijn verbruik'. 
  3. Kies voor het tabblad 'Documenten'. 
  4. Er verschijnt een overzicht met al facturen en de betaalstatus. 
  5. Klik op 'Betaal nu'.
  6. De factuur opent. Bovenaan verschijnen de betaalmogelijkheden (Bancontact, Maestro, KBC of CBC). Kies de gewenste betaalmogelijkheid. 
  7. Een veilige betaallink verschijnt. Volg de instructies op het scherm om de betaling te voltooien.
  8. Nadat de betaling voltooid, laad je het overzicht 'Documenten' best opnieuw in. Dit kan door in je browser op refresh te klikken. De status van je factuur staat nu op betaald.

Facturen van het recyclagepark kan je momenteel nog niet online betalen. We werken er aan om dit ook mogelijk te maken, maar nog even geduld. 

Hoe raadpleeg ik mijn ledigingen en facturen?

Je kan je ledigingen, facturen en betalingen volgen via Mijn IVAGO. Waar vind ik dit exact?

  1. Meld je aan op Mijn IVAGO en klik vervolgens linksboven op de pagina op bedrijven.
  2. Kies in het menu voor 'Mijn Verbruik'.
  3. Onder het tabblad 'Containers' vind je al je ledigingen. 
  4. Onder het tabblad 'Documenten' kan je al je (downloadbare) facturen en betaalstatus terug vinden.

Is je factuur nog niet betaald? Geen probleem! Je kan ze direct online betalen.

Ophaling

Mijn afval werd niet opgehaald. Waar kan ik dit melden?

Hangt er geen label aan je container, plakt er geen sticker op je zak of zit er geen kaartje tussen je glas of papier met een reden waarom er geen ophaling was, dan ondernemen we graag snel actie bij een niet-ophaling.

Stap 1 -  Controleer 

  • ... je ophaalkalender voor de juiste ophaaldag. Dat kan op de online ophaalkalender
  • ... of je afval op het juiste moment buiten stond. Onze ploegen halen afval op tussen 7 en 17 uur. Plaats je afval dus steeds voor 7 uur buiten. Het exacte uur van ophaling kan verschillen van week tot week. Bij bedrijfsafvalklanten kunnen we al langskomen vanaf 06.30 uur. 
  • ... de nieuwsberichten op onze website en sociale media. Indien er grote problemen zijn dan melden we dit. 

 

Stap 2 - Bied je afval opnieuw aan
Bij structurele problemen (pannes, wegenwerken, file ...) proberen we binnen de twee dagen opnieuw langs te komen.

  • Plaats je afval de volgende dag opnieuw buiten voor 7 uur. 
    Opgelet: Als je afval niet opgehaald werd op dinsdag, plaats je afval dan pas terug buiten op donderdag. Op woensdag doen we geen huis-aan-huisophalingen. 
  • Haalden we je afval niet op binnen de twee dagen, dan bied je je afval aan bij de eerste volgende ophaling. 
     

Met selectieve afvalsoorten (papier/karton en glas) kan je ook terecht op het recyclagepark. 

Voor niet-ophalingen kan je ons enkel telefonisch (09 240 81 11) contacteren.

Waarom wordt er in de kerst- en zomerperiode minder vaak papier en karton, en glas opgehaald?

Op de ophaalkalender zie je inderdaad dat er in de kerst- en zomerperiode geen papier en kartonophaling is, en ook geen glasophaling. 
We houden ons aan de opgelegde normen van OVAM en halen, zoals moet, 12 keer per jaar papier, karton en glas op. 

Door in onze planning te schuiven, slagen we erin een rustblok in te lassen in de zomer- en kerstperiode. Dit komt goed van pas, want op die momenten nemen onze afvalophalers het vaakst en liefst verlof. 

Moet het deksel van mijn container volledig toe zijn?

Ja. Als het deksel open staat, geef je niet alleen een groter volume afval mee dan waarvoor je een retributie betaalt, het zorgt ook voor technische problemen bij het laden van de containers.

Pmd

Wat is er veranderd aan de sorteerregels voor pmd?

Naast plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen alle andere huishoudelijk plastic verpakkingen sinds 1 januari 2020 ook in de blauwe pmd-zak. Dankzij de technologische evolutie is het nu mogelijk om nog meer plastic verpakkingen te recycleren. Zo belandt er minder plastic bij het restafval en in de verbrandingsoven.

Door gebruikte verpakkingen te recycleren, kunnen we ze opnieuw inzetten als grondstof. Bovendien is de inzameling van pmd goedkoper dan die van restafval. Dus hoe meer je sorteert, hoe voordeliger!

Bekijk de sorteerregels van pmd. 

Kan ik met mijn pmd terecht op het recyclagepark?

Neen. Het is niet meer mogelijk om pmd binnen te brengen in het recyclagepark!

Moet ik alle verpakkingen uitspoelen voor ze in de blauwe zak mogen?

Neen, maar het mag wel. De verpakkingen moeten leeg zijn en om geurtjes te vermijden, kan het helpen om ze snel even uit te spoelen of zo goed mogelijk leeg te schrapen. 

Wat met chipszakjes, aluminiumfolie en piepschuim?

Chipszakjes mogen in de pmd-zak.

Aluminiumfolie hoort bij restafval. Andere soorten aluminium worden verwerkt op hoge temperaturen. Doordat aluminiumfolie zo dun is, verbrandt het in plaats van te smelten. Hierdoor kan het niet worden gerecycleerd.

Piepschuim (zoals de bescherming van een breekbaar object, bv. een televisietoestel) mag niet in de pmd-zak als het samengesteld is uit kleine "bolletjes".  Ga ermee naar het recyclagepark.

Opgelet: Schaaltjes van maaltijden en charcuterie die gemaakt zijn van geëxpandeerd polystyreen mogen wel in de pmd-zak: als je ze breekt komen er geen losse bolletjes vanaf.

Twijfel je nog? Neem een kijkje in onze afvalgids voor pmd!

Recyclagepark

Welk tarief betaal ik als bedrijf op de recyclageparken?

Als bedrijf, gevestigd in Gent of Destelbergen, kan je jouw afval afleveren in onze recyclageparken met weegbrug. Zowel bij het binnen- als het buitenrijden van het park wordt het voertuig gewogen. Het verschil in gewicht wordt gefactureerd. Het toegepaste tarief hangt af van de soort afval dat je aflevert. 

Om toegang te krijgen tot de parken heb je een IVAGO recyclageparkkaart nodig. 

Bekijk hier de tarieven voor Gentenaars.

Bekijk hier de tarieven voor Destelbergenaars.

⚠️ Opgelet: Als bedrijf kan je enkel terecht op onze parken MET weegbrug.

Kan ik zonder toegangskaart terecht op het recyclagepark?

Neen. Zonder groene recyclageparkkaart kan je niet terecht op onze IVAGO-recyclageparken. Deze kan je hier aanvragen.

 

Ik ben mijn IVAGO-kaart kwijt. Kan ik een nieuwe ontvangen?

Ben je je IVAGO-kaart verloren, dan kan je een nieuwe kaart aanvragen. Je betaalt opnieuw een waarborg van 7,50 euro en een administratiekost van 5 euro. We zetten je gegevens over op deze nieuwe kaart. Zo ben je geen gratis aanbiedingen kwijt.

Je kan een nieuwe IVAGO-kaart voor je bedrijf aanvragen via dit formulier.

BELANGRIJK

  • Bij diefstal worden geen kosten aangerekend.
    ⚠️ Je dient wel een bewijs van de politie voor te leggen.

Sorteren

Waarom mogen er sinds 2019 wel dierlijk keukenafval en etensresten in het gft?

Omwille van voedselveiligheid mocht er tot 2019 geen dierlijk afval in de gft-bak. Men vreesde immers dat giftige stoffen of ziektekiemen terug in de voedselketen konden terechtkomen. Uit onderzoek blijkt dat er met de huidige verwerkingstechnieken geen risico’s verbonden zijn aan de inzameling en verwerking van gft-afval.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mogen theezakjes en koffiepads nog steeds bij gft?

Theezakjes of koffiepads bevatten vaak kunststoffen. Om de verspreiding van plastics in het milieu te beperken, horen theezakjes en koffiepads sinds 2019 niet meer bij het gft-afval. Papieren koffiefilters, koffiegruis, losse thee … zijn wel welkom in je gft-bak.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mag ik saus, olie en soep ook in de gft-container gieten?

Een restant spaghettisaus, een kom soep of olie horen niet in de gft-container. Ook beenderen, slachtafval, schelpen van mosselen en oesters of stof uit de stofzuiger mogen niet in de container. 

Lees ook de sorteerregels van gft. 

VLAREMA

Wat is het VLAREMA?

Net zoals thuis ben je ook als bedrijf verplicht om jouw afval te sorteren volgens ‘bronsortering’. Zo vermijden we dat reycleerbaar afval foutief bij het restafval belandt. In totaal zijn er 24 verschillende afvalstromen dat een bedrijf verplicht apart moet houden volgens het VLAREMA (Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen).

Ben ik als bedrijf verplicht om mijn afval te sorteren?

Ja, dit is wettelijk verplicht en staat neergeschreven in artikel 4.3.2. van het VLAREMA (Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen).

Hoeveel afvalstromen moet ik apart inzamelen?

In totaal moet een bedrijf 24 afvalstromen apart inzamelen. Sinds 1 januari 2021 zijn sommige bedrijven al verplicht om keukenafval (etensresten) en levensmiddelenafval apart in te zamelen. Dit geldt voor:

  • Super- en hypermarkten met een netto verkoopoppervlakte van 400 m2.
  • Bedrijven waar regelmatig en minstens één keer per week warme maaltijden worden geserveerd en/of bereid. Het gaat voornamelijk over scholen, ziekenhuizen, horecazaken en woonzorgcentra, en bedrijven met meer dan 100 werknemers. Het volledige overzicht aan bedrijven vind je in onze nieuwsbrief van januari 2021.

Belangrijk: vanaf 1 januari 2024 geldt deze sorteerregel voor alle bedrijven in Vlaanderen! Vanaf dan zullen alle bedrijven 24 afvalstromen gescheiden inzamelen.

Hoe ben ik wettelijk in orde?

Bij eventuele controle door de overheid ben je verplicht jouw VLAREMA-bijlage voor te leggen. Vind je jouw bijlage niet meer terug? Vraag een nieuw exemplaar aan via info@ivago.be.

Controleer grondig of alle 24 afvalstromen in jouw VLAREMA-bijlage werden opgenomen. Is dit niet het geval? Voeg de ontbrekende afvalstromen manueel toe of download een blanco VLAREMA-bijlage.