IVAGO - Callcenter

Veelgestelde vragen

Composteren

Zijn de sorteerregels voor thuiscomposteren dezelfde als deze voor de gft-ophaling?

Neen, etensresten en keukenafval kan je niet zelf composteren. In de vergistingsinstallaties gaat men anders te werk waardoor het wel mogelijk is om etensresten te verwerken.

Containers

Hoe hou ik mijn container netjes?

Propere containers. Dat is fijner voor jezelf, je buren en onze medewerkers. Maak je grijze container af en toe eens proper. Je mag hiervoor gerust een schoonmaakproduct gebruiken. De groene container spoel je best met gewoon water. Gebruik hiervoor géén detergent, want dat verstoort het composteerproces. Laat je gft-bak ook regelmatig leegmaken zodat het afval niet in je container begint te composteren of gisten.

Kan ik een slot aankopen voor mijn container?

Ja. Je kan een slot aankopen voor je container van 120 liter, 240 liter, 770 liter of 1.000 liter. Zo verhinder je dat derden er ongevraagd gebruik van maken. Meer info en de tarieven vind je hier.

Moet ik betalen voor de herstellingskosten bij slijtage aan mijn container?

Je huurt de containers. Eventuele herstellingskosten bij slijtage voeren we gratis uit. Meer info vind je hier.

Diensten op aanvraag

Wat doe ik met grof huisvuil?

Grofvuil kan je laten ophalen op aanvraag. De exacte datum kan je kiezen uit een reeks voorgestelde data per jaar. Deze vind je terug op de ophaalkalender. Wil je toch een andere datum? Geen probleem, je kan dan kiezen voor een comfortdienst. Voor deze speciale ophaaldienst betaalt u wel iets meer.  Bekijk hier meer info en de tarieven voor grofvuil op aanvraag.

Gft

Waarom mogen er sinds 2019 wel dierlijk keukenafval en etensresten in het gft?

Omwille van voedselveiligheid mocht er tot 2019 geen dierlijk afval in de gft-bak. Men vreesde immers dat giftige stoffen of ziektekiemen terug in de voedselketen konden terechtkomen. Uit onderzoek blijkt dat er met de huidige verwerkingstechnieken geen risico’s verbonden zijn aan de inzameling en verwerking van gft-afval.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mogen theezakjes en koffiepads nog steeds bij gft?

Theezakjes of koffiepads bevatten vaak kunststoffen. Om de verspreiding van plastics in het milieu verder te beperken, horen theezakjes en koffiepads sinds 2019 niet meer bij het gft-afval. Papieren koffiefilters, koffiegruis, losse thee … zijn natuurlijk welkom in je gft-bak.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mag ik saus, olie en soep ook in de gft-container gieten?

Een restant spaghettisaus, een kom soep of olie horen niet in de gft-container. Ook beenderen, slachtafval, schelpen van mosselen en oesters of stof uit de stofzuiger mogen niet in de container. 

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Hoe kan ik mijn gft-container proper houden?

Spoel je container regelmatig uit, zodat er geen resten in achterblijven. Gebruik geen chloor of bleekwater om je container te kuisen aangezien deze het composteerproces verstoren. Je kan wel soda of zeep gebruiken.

Hoe vermijd ik fruitvliegjes in mijn gft-container?

Fruitvliegjes kan je vermijden door je gft te verzamelen in bio-composteerbare zakjes. Het helpt ook wanneer je het gft-afval telkens met een vel krantenpapier afdekt.

Mijn IVAGO

Ik ben mijn activatiecode of klantnummer kwijt. Wat moet ik doen?

Geen probleem! Vul dit formulier in en we sturen je de nodige gegevens om te registreren op ons e-loket.

Waar kan ik de ophaalkalender voor mijn bedrijf vinden?

Elke bedrijf heeft een ophaalkalender op maat. Je kan deze raadplegen in Mijn IVAGO. Meld je aan en klik in het menu op Ophalingen
 

Ik wil de vakantie voor mijn zaak doorgeven. Hoe doe ik dit?

Je kan de vakantie van je zaak doorgeven op Mijn IVAGO. Volg hier voor onderstaande stappen:

  1. Meld je aan op 'Mijn IVAGO'. Is het de eerste keer, dan heb je een klantnummer en activatiecode nodig. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  2. Eenmaal aangemeld, ga je naar Aanvragen. 
  3. Er verschijnt een overzicht met alle formulieren. Kies voor het formulier Vakantieperiode.
  4. Volg de stappen in het formulier en vul alle velden in.

Hoe meld ik me aan op Mijn IVAGO?

Je wil de eerste keer aanmelden op Mijn IVAGO? We leggen je stap voor stap uit hoe je dit doet.

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
  2. Geef je e-mailadres in en bepaal je wachtwoord.
  3. De eerste keer vragen we je ook om een klantnummer en activatiecode. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  4. Vink de gebruikersvoorwaarden aan en klik op de knop 'Inschrijven'.
  5. Je bent nu aangemeld en kan je gegevens raadplegen. 

 

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'We vinden geen account met dit e-​mailadres'.

Er bestaat nog geen account met je e-mailadres. Je kan gewoon een nieuwe account aanmaken. 

Onderstaande stappen helpen je hierbij:

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
  2. Geef je e-mailadres in en bepaal je wachtwoord.
  3. De eerste keer vragen we je ook om een klantnummer en activatiecode. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  4. Vink de gebruikersvoorwaarden aan en klik op de knop 'Inschrijven'.
  5. Je bent nu aangemeld en kan je gegevens raadplegen. 

Welke formulieren kan ik invullen op Mijn IVAGO?

Wil je snel een antwoord op je aanvraag, vul dan het juiste formulier in op Mijn IVAGO

Je kan kiezen uit onderstaande formulieren:

  • Vakantieperiode
  • Afroep inplannen
  • Bestelling bedrijfsafvalzakken
  • Bestelling huisvuilzakken
  • Afspraak vertegenwoordiger
  • Aanvraag IVAGO-kaart
  • Grofvuil op afspraak 
  • Aanvraag offerte
  • Wijzigen gegevens

Hoe betaal ik mijn factuur online ?

Je kan je factuur makkelijk online betalen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Meld je aan op 'Mijn IVAGO'. 
  2. Ga naar 'Mijn verbruik'. 
  3. Kies voor het tabblad 'Documenten'. 
  4. Er verschijnt een overzicht met al facturen en de betaalstatus. 
  5. Klik op 'Betaal nu'.
  6. De factuur opent. Bovenaan verschijnen de betaalmogelijkheden (Bancontact, Maestro, KBC of CBC). Kies de gewenste betaalmogelijkheid. 
  7. Een veilige betaallink verschijnt. Volg de instructies op het scherm om de betaling te voltooien.
  8. Nadat de betaling voltooid, laad je het overzicht 'Documenten' best opnieuw in. Dit kan door in je browser op refresh te klikken. De status van je factuur staat nu op betaald.

Facturen van het recyclagepark kan je momenteel nog niet online betalen. We werken er aan om dit ook mogelijk te maken, maar nog even geduld. 

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'De combinatie van het e-mailadres en wachtwoord is niet correct'.

Er bestaat al een account met jouw e-mailadres. Waarschijnlijk geef je een fout wachtwoord in. Hou ook rekening met hoofdletters.

 Je kan een nieuw wachtwoord instellen door onderstaande stappen uit te voeren. 

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op "Wachtwoord vergeten?".
  2. Vul in de velden je e-mailadres in en klik op de knop ‘Indienen’.
  3. Je ontvangt een e-mail in je mailbox met instructies. Controleer zeker ook je folder met spam of ongewenste mails. Open de e-mail en klik op de link in de e-mail. 
  4. De website opent opnieuw. Geef je nieuw wachtwoord in beide velden in en klik op ‘Opslaan en aanmelden als’. 
  5. Je bent nu aangemeld op Mijn IVAGO. 
  6. Verschijnt de melding ‘Er zijn geen klantgegevens gevonden, klik dan bovenaan op ‘Kies een adres’ en selecteer je adres. 

Hoe gebruik ik 'Mijn IVAGO'?

Wil je weten hoe je 'Mijn IVAGO' gebruikt? We leggen je het graag nog even stap voor stap uit aan de hand van een animatiefilm! Klik hier om de instructiefilm te bekijken.

Hoe raadpleeg ik mijn ledigingen en facturen?

Je kan je ledigingen, facturen  en betalingen volgen via Mijn IVAGO. Waar vind ik dit exact?

  1. Meld je aan op Mijn IVAGO.
  2. Kies in het menu voor 'Mijn Verbruik'.
  3. Onder het tabblad 'Containers' vind je al je ledigingen. 
  4. Onder het tabblad 'Documenten' raadpleeg je al je facturen en de betaalstatus. 

Is je factuur nog niet betaald? Geen probleem! Je kan ze direct online betalen. 

Ophaling

Mijn container is niet opgehaald. Waar kan ik dit melden?

We nemen graag snel actie bij een niet-ophaling. Neem daarom telefonisch contact op met ons op 09 240 81 11.

Maar controleer eerst:

  • je ophaalkalender voor de juiste ophaaldag. Dat kan op de online ophaalkalender
  • Onze ploegen halen afval op tussen 7 en 17 uur. Plaats je afval dus steeds voor 7 uur buiten. Het exacte uur van ophaling kan verschillen van week tot week. 

Moet het deksel van mijn container volledig toe zijn?

Ja. Als het deksel open staat, geef je niet alleen een groter volume afval mee dan waarvoor je een retributie betaalt, het zorgt ook voor technische problemen bij het laden van de containers.

Pmd

Wat is er veranderd aan de sorteerregels voor pmd?

Naast plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen alle andere huishoudelijk plastic verpakkingen sinds 1 januari 2020 ook in de blauwe pmd-zak. Dankzij de technologische evolutie is het nu mogelijk om nog meer plastic verpakkingen te recycleren. Zo belandt er minder plastic bij het restafval en in de verbrandingsoven.

Door gebruikte verpakkingen te recycleren, kunnen we ze opnieuw inzetten als grondstof, wat dan weer beter is voor het milieu. Bovendien is de inzameling van pmd goedkoper dan die van restafval dus hoe meer je sorteert, hoe voordeliger!

Bekijk de sorteerregels van pmd. 

Kan ik nog steeds met mijn pmd terecht op het recyclagepark?

Neen. Het is niet meer mogelijk om pmd binnen te brengen in het recyclagepark!

Moet ik alle verpakkingen uitspoelen voor ze in de blauwe zak mogen?

Neen, maar het mag wel. De verpakkingen moeten leeg zijn en om geurtjes te vermijden, kan het helpen om ze snel even uit te spoelen of zo goed mogelijk leeg te schrapen. 

Wat met chipszakjes, aluminiumfolie en piepschuim?

Chipszakjes mogen in de pmd-zak.

Aluminiumfolie hoort bij restafval. Andere soorten aluminium worden verwerkt op hoge temperaturen. Doordat aluminiumfolie zo dun is zal het verbranden in plaats van te smelten en kan het dus niet worden gerecycleerd.

Piepschuim (zoals de bescherming van een breekbaar object, bv. een televisietoestel) mag niet in de pmd-zak als het samengesteld is uit kleine "bolletjes".  Hiermee kan je terecht op het recyclagepark. Schaaltjes van maaltijden en charcuterie die gemaakt zijn van geëxpandeerd polystyreen mogen wel in de pmd-zak: als je ze breekt komen er geen losse bolletjes vanaf.

Twijfel je nog? Neem een kijkje in onze afvalgids voor pmd!

Recyclagepark

Hoe nauwkeurig is de weegbrug?

Onze weegbruggen zijn officieel geijkt en zijn tot op 10 kg nauwkeurig. We ronden steeds af naar het hogere of lagere tiental.

Welk tarief betaal ik als bedrijf op de recyclageparken?

Als bedrijf, gevestigd in Gent of Destelbergen, kan je jouw afval afleveren in onze recyclageparken met weegbrug. Zowel bij het binnen- als het buitenrijden van het park wordt het voertuig gewogen. Het verschil in gewicht wordt gefactureerd. Het toegepaste tarief hangt af van de soort afval dat je aflevert. Meer info en de tarieven vind je hier.

Om toegang te krijgen tot de parken heb je een IVAGO-kaart nodig. 

⚠️ Opgelet: Als bedrijf kan je enkel terecht op onze parken MET weegbrug.

Kan ik zonder toegangskaart terecht op het recyclagepark?

Neen. Zonder toegangskaart kan je niet terecht op onze IVAGO-recyclageparken. De IVAGO-kaart is gratis, maar je betaalt wel een waarborg. 

Meer informatie over de kaart of een kaart aanvragen. 

Ik ben mijn IVAGO-kaart kwijt. Kan ik een nieuwe ontvangen?

Ben je je IVAGO-kaart verloren, dan kan je een nieuwe kaart aanvragen. Je betaalt hiervoor wel opnieuw een waarborg van 7,50 euro en een administratiekost van 5 euro. Je kan een nieuwe IVAGO-kaart voor je bedrijf aanvragen via dit formulier.

We zetten je gegevens over op deze nieuwe kaart. Zo ben je geen gratis aanbiedingen kwijt.

BELANGRIJK

  • Bij diefstal worden geen kosten aangerekend.
    ⚠️ Je dient wel een bewijs van de politie voor te leggen.

Verhuizen

Ik ga verhuizen buiten het werkgebied van IVAGO. Wat moet ik doen?

Geef je verhuis door via dit formulier.

  • Lever je recyclageparkkaart in bij IVAGO.
    Indien de kaart niet beschadigd is, storten we de waarborg van 7,50 euro terug op je rekening.
  • Breng je IVAGO-kaart binnen het jaar na je verhuis terug naar IVAGO, anders vervalt de waarborg.

BELANGRIJK

  • Als je met containers werkt, dien je ook te melden dat je verhuist.
    Zo vermijd je dat je betaalt voor het afval van de volgende bewoner.
  • De containers horen bij een adres. Je neemt ze dus ook niet mee als je verhuist.

Ik verhuis van een woning mét containers naar een woning mét containers. Wat moet ik doen?

Geef je verhuis door via dit formulier.

  • Je rekening wordt afgesloten en het restant teruggestort.
  • We activeren de containers op je nieuwe adres.
  • Je ontvangt een nieuwe betaaluitnodiging voor je nieuwe woning.