Opgelet!

Sinds 1 januari 2021 zijn sommige bedrijven al verplicht om keukenafval (etensresten) en levensmiddelenafval apart in te zamelen. Dit geldt voor:

  • Super- en hypermarkten met een netto verkoopoppervlakte van 400 m2.
  • Bedrijven waar regelmatig en minstens één keer per week warme maaltijden worden geserveerd en/of bereid. Het gaat voornamelijk over scholen, ziekenhuizen, horecazaken en woonzorgcentra, en bedrijven met meer dan 100 werknemers. Het volledige overzicht aan bedrijven vind je in onze nieuwsbrief van januari 2021.

Belangrijk: vanaf 1 januari 2024 geldt deze sorteerregel voor alle bedrijven in Vlaanderen! Jouw bedrijf heeft daardoor geen 22, maar 24 afvalstromen die verplicht gescheiden moeten worden van het restafval.

JOUW VERPLICHTING ALS BEDRIJF

  • Bij eventuele controle door de overheid ben je als bedrijf verplicht jouw VLAREMA-bijlage voor te leggen. Vind je deze niet meer terug? Vraag je exemplaar opnieuw aan via info@ivago.be.
  • Controleer zorgvuldig of alle 24 afvalstromen in het schema hieronder in jouw VLAREMA-bijlage werden opgenomen. Is dit niet het geval? Contacteer ons

 

24 afvalstromen (VLAREMA)

Verbod op niet-transparante zakken

OPGELET! Om de controle op die sorteerplicht mogelijk te maken, is het gebruik van niet-transparante restafvalzakken van meer dan 60 liter sinds 1 januari 2022 verboden. Dit verbod is enkel van toepassing als het afval ook nog in een container wordt gedaan en telt niet als de bordeaux zak het enige recipiënt is.