IVAGO en Veolia kiezen voor duurzaam transport over water

duurzaam transport bodemassen

Deze middag werd aan de kade van de Valomet-site van Veolia een binnenschip volgeladen met bodemassen, afkomstig van de afvalenergiecentrale van IVAGO. Daarna vertrok het volgeladen schip richting de Valomac-site van Veolia in Grimbergen, voor verdere verwerking van de assen. “Vroeger vervoerden we die bodemassen per vrachtwagen”, verklaart IVAGO-voorzitter Bram Van Braeckevelt. “Nu kiezen we voor een schip. Dat is elk jaar 60 ton minder CO2 en minder files op de snelweg.”

“In de afvalenergiecentrale van IVAGO verbranden we elk jaar 100.000 ton restafval”, zegt IVAGO-woordvoerder Sandra Deneef. “Daarbij worden elektriciteit en warmte gegenereerd: voor eigen gebruik, voor het openbaar net (elektriciteit) en voor onder meer het UZ Gent (warmte). De overblijvende resten of bodemassen, zo’n 13 kilo per 100 kilo afval, vangen we op.” Op de verwerkingssite van Veolia in Grimbergen (Valomac) worden de bodemassen opgewaardeerd tot onder andere een secundaire grondstof ter vervanging van zand en grind in de wegenbouw en de betonindustrie.

500 VRACHTWAGENS MINDER OP DE WEG

Tot eind 2022 reden er per jaar 500 vrachtwagens vanuit Gent naar het verwerkingsbedrijf Valomac in Grimbergen. Om het vervoer van de bodemassen op een efficiëntere en meer duurzame manier te organiseren, zochten Veolia en afvalintercommunale van Gent naar een oplossing. Sinds begin 2023 is de overstap naar watertransport dan ook een feit.

“In lijn met onze visie voor een lokale en duurzame afvalverwerking zet Veolia al jaren in op het multimodaal transport van afvalstromen”, zegt Mieke Hoorens, Commercial Director Waste van Veolia Belgium & Luxembourg. “Ook al is watertransport duurder dan wegvervoer, toch zijn deze investeringen cruciaal, omdat we er uit leren voor toekomstige projecten.” 

60 TON MINDER CO2 PER JAAR

Sinds februari 2023 stockeert IVAGO de assen in een overdekte opslagplaats vlak bij de kade op de Valomet-site in de North Sea Port. Maandelijks wordt er een schip met bodemassen geladen en vertrekt het naar Grimbergen voor verdere verwerking. “Kiezen voor duurzaam transport betekent minder files door ons toedoen, maar ook een serieuze CO2-winst: liefst 60 ton minder CO2 per jaar!”, glundert Bram Van Braeckevelt.